Wednesday, April 22, 2009

ابداع های هنری از دید عکاسان افغان


مارش کبوتر به پیشواز روز معارف : عکس ازنجیب الله مسافر

تغييرات محسوسی که ديد هنری به آنها می دهد، شکل می گيرند. پرتره ، طبيعت و عکسی از بدن و آناتومی انسان در اين سبک موضوعات ثابت محسوب می شوند. نورپردازی در اين روش حرف اول را می زند و نگاه هر عکاس در نوع نورو زاويه آن نشان داده می شود.
پدیده خلاقانه در عکاسی چشم دید قوی و سازنده ای را در بین عکاسان افغان بوجود آورده است ، تنها ارجاع به چند عکس از عکاسان افغان جواب سوال های اند که تا هنوز مطرح شده است.
امروز نجیب الله مسافر یکی از چهره های شناخته شده در عکاسی از رنگ با مفاهیم فوق العاده هنری در افغانستان معرفی شده است و نتاسب کاری رنگ بازی او هنوز جای خود را دارد . اما نمیشود نادیده گرفت که اثر های آفریده شده عکاسان چون رضا حسینی یمک با رویکرد مستند ، رضا ساحل با رویکرد کودکانه و عکاسان دیگر نا شناخته باقی مانده است بل هرکدام دغدغه های اند که به اثر های مانده گار افغانستان مبدل شده اند.

دیوارخانه ای من در آسمان است : عکس بصیر سیرت
هنر به تنهايي دربردارنده مفهوم واقعی خلاقيت است.اما مفهوم عکاسی هنری در تارو پود واقعی خلاقيت و ابداع تنيده شده . شاخه ای از عکاسی زمانی دارای اهميت و ارزش واقعی هنری میشود که در معنای واقعی و خالصانه هنری و اطلاعاتی از آن ياد شود. عکاسی ويژگی های خودش را دارد و گاهی با علائق شخصی برخی از عکاسان جور در نمی آيد.
چشم ما عادت کرده عکس ها را به شکل اسلوب های تعريف شده هنری ببيند . با ورود دوربين ها و امکانات ديجيتال در عين اينکه دست عکاس برای هر مانوری باز است ، باز هم عکس ها به واقعيتی که می بينيم نزديک تر است و در عين حال روش های مختلفی برای نزديک کردن عکس به مفهوم هنری وجود دارد.اين قدرت يگانه در عکاسی وجود دارد.


ازلایه کاغذ پران کابل : عکس رضا یمک
ازدیدن ات خوشحالم : عکس ازرضاساحل



رقص رنگ : عکس از نجیب الله مسافر

No comments:

Post a Comment